top of page
  • Poza scriitoruluiMarius Chereches

Digitalizarea retailului și serviciile farmaceutice

Astăzi a fost o zi mai liberă și am făcut o plimbare liniștită prin centrul orașului meu - Tg.Mureș. Avem un centru mic și cochet care se parcurge în ritm normal în maxim 20 minute de la un capăt la altul. Cumva, toate sediile instituțiilor locale sunt prezente în centru sau în zonele adiacente așa că în zilele lucrătoare această parte a orașului este marcată de un trafic pietonal ridicat și estimez că zilnic sunt 10-20,000 persoane care trec prin această zonă. Cu toate acestea, astăzi, plimbându-mă liniștit am văzut cel puțin 10 locații neocupate care sunt “de închiriat” și am început să leg această informație de câteva știri din mediul online din ultimele zile în legătură cu evoluția digitalizării farmaciilor.

Pe vremuri, acest oval care este centrul orașului, găzduia 10 farmacii importante ale orașului. Chiriile depășeau bine 2000 Euro per locație. Acum mai avem 4 farmacii în acest oval și încă 2 farmacii în zone adiacente. Nu mai vor farmaciile în centrul orașului? Este doar influența pandemiei sau este o evoluție clară pe termen lung?

NB. Pentru cititorii din Tg.Mureș, nu consider că cele 4 farmacii din zona Policlinicii 2 sunt în zona centrală pentru că traficul lor este influențat de proximitatea unui centru medical.

Dintre știrile ultimelor zile, mi-a atras atenția în primul rând faptul că Telios Care a anunțat că poate să livreze electronic rețetele pacientului de la medic la farmacie și pacientul doar trebuie să meargă la farmacia indicată de el pentru ca să ridice medicamentele . Teoretic și practic, pacientul va primi toate sfaturile necesare în farmacie, dar alegerea farmaciei deja trece într-o altă fază (cea digitală) și putem vedea o evoluție în sensul în care farmacia respectivă devine doar punct de livrare, într-o viziune “pe repede înainte”. Cred că va mai trece puțin timp până să ajungem acolo, dar evoluția este în această direcție. De ce cred asta?

Explicația ține de modul în care o firmă își structurează activitatea în funcție de avantajele competitive pe care le poate promova. Resursa umană (farmaciștii și asistenții de farmacie) este foarte eterogenă din perspectiva nivelului profesional - cu alte cuvinte, avem foarte buni profesioniști și mai puțin buni profesioniști. Motivele sunt legate foarte mult de apariția multor facultăți cu standarde dubioase în ultimii 10 ani - fenomen general în societatea românească. Din aceste motive, marile lanțuri de farmacii, în ciuda declarațiilor publice, știu că nu pot să se bazeze pe un standard de calitate uniform în ceea ce privește livrarea serviciilor farmaceutice din partea personalului de specialitate. Pacientul va intra în farmacia X1 și va putea să fie foarte mulțumit și să aibă surprize foarte neplăcute în farmacia X2 aparținând aceleași rețele de farmacii. Pornind de la această realitate, marile lanțuri vor căuta avantaje competitive în alte zone - marketing, aprovizionare, servicii digitale, automatizări de procese, etc. În măsura în care resursa umana va putea să capete un nivel omogen în ceea ce privește calitatea profesională ar putea să revină în discuția legată de avantajul competitiv promovat.

Mai avem și știrea conform căreia ContentSpeed a făcut public un studiu privind rezultatele de vânzări ale celor 60 farmacii online care folosesc platforma lor de e-commerce si care au înregistrat creșteri de vânzări de 1,373% în perioada martie 2020-februarie 2021 și au obținut o rată de conversie de 2-3% . Sunt citate 3 exemple de farmacii, cu strategii diferite și cu rezultate fabuloase. Evident că vorbim despre un material promoțional al unei platforme de e-commerce, dar exemplele prezentate sunt convins că sunt reale și reprezintă povești de succes. Concluzia mea după lecturarea acestui articol este că o parte din pacienții din România au adoptat foarte bine modelul de farmacie online și aceasta presupune o altfel de interacțiune între farmacist și pacient.

Summa summarum, pacienții au învățat, în perioada pandemiei, că pot să se relaționeze de la distanță cu farmacistul sau farmacia pentru ca să intre în posesia medicamentelor necesare. Nu știm dacă această situație este în beneficiul farmacistului și nici a pacientului. Pe de altă parte, pacientul pare să accepte ușor lipsa unei consilieri farmaceutice în lipsa unei alternative.

Care ar fi alternativa? Cum se întâmplă în alte țări?

Farmaciile din alte țări au dezvoltat servicii farmaceutice care au adus valoare adăugată pacienților și sistemelor de sănătate pentru ca să păstreze relația directă farmacist-pacient. Nu vreau să intru acum în detalii despre clasificarea și enumerarea serviciilor livrate în alte țări, dar spun doar că țin de ideea de valoare adăugată - farmaciștii livrează servicii necesare pacienților și sistemului de sănătate. Aceste servicii sunt standardizate, evaluate și plătite de sistemele de asigurări de sănătate.

Discuțiile de pe grupurile de pe mediile sociale au fost legate foarte mult de modul în care profesionistul (farmacistul) este plătit și cum se vor fi împărțite eventualele încasări. Cred că este abordarea greșită! În primul rând trebuie găsită varianta în care farmacia/farmacistul livrează un serviciu cu valoare adăugată și apoi avem ce să împărțim/distribuim.

Prioritatea mare pentru profesia de farmacist ar fi să găsească logica pentru care pacientul să dorească să se întâlnească fizic cu farmacistul și să beneficieze de serviciul farmaceutic. Evident, serviciile legate de livrarea medicamentelor vor migra în zona digitală și logistică - pacientul va dori să primească mai mult decât o pungă cu medicamente când vizitează farmacia! Ce anume? Aici va fi nevoie să fim creativi!

1 Oana Coșman. Soluția care aduce în România modelul american de rețete digitale trimise de medic direct la farmacia aleasă de pacient. Start#up.ro [Internet]. [cited 2021 Apr 30]; Available from: https://start-up.ro/amp/telios-retete-digitale-medici-farmacii/?fbclid=IwAR3x39KvbxuPdqrtXY_kFXvShnTAwv0pTlSSbSnIFcnCd51glGx6ix-YZB0

2 ContentSpeed. Creştere de 1.373% a veniturilor în anul pandemiei. Bursa [Internet]. 2021 Apr 28 [cited 2021 Apr 29]; Available from: https://www.bursa.ro/analiza-contentspeed-benchmark-piata-pharma-online-crestere-de-1373-procente-a-veniturilor-in-anul-pandemiei-00350345


93 afișări0 comentarii

Postări recente

Afișează-le pe toate
Post: Blog2 Post
bottom of page